Rabu, Oktober 30, 2013

Penambah baik perkhidmatan awam

 Assalamualaikum..

Tak lama dulu kita dengar program penambah baikan perkhidmatan Polis dan sebelum itu ada juga penambah baikan Skim Perubatan, ternetra dan Guru mendapat perubahan yang sama.  Baru-baru ini ada penjumutan perkhidmatan Juruteknik dan penambah baikan perkhidmatan tersebut.  Dalam Budget terbaharu ini telah diumumkan  81 Perkhidmatan akan ditambah baik dan Pekeliling tambah baik perkhidmatan awam dikeluar dalam bulan November 2013.

Aku merasa pelik juga,  dalam Kerajaan Malaysia terdapat lebih kurang 250 skim perkhidmatan  kenapa hanya 81 sahaja yang akan ditambah baik? Sekiranya diambil kira jumlah perkhidmatan yang telah di tambah baik sebelum ini tinggal lagi kurang lebih 190 skim yang masih menunggu jauh perbezaanya. Semua kakitangan diskim  tersebut sedang menanti  'bagai kakitangan awam didepan TV ketika budget' atau bagai menunggu buah yang tak gugur.  Kenapa  kerajaan hanya mengumumkan 81 perkhidmatan akan ditambah baik.

Aku cuba semak akhirnya aku berjumpa dengan jawapanya.  Mungkin tidak tepat dapi ada kemungkinana.  Jumpah skim perkidmatan bagi jawatan pengurusan & professional adalah 84 dan sekiranya di tolak jumlah yang telah di tambah baik sebelum ini jumlahnya lebih kurang 81.... jadi?????

Lu pikirlah sendiri siapa yang dapat...





Search more info here
Custom Search

Tiada Perubahan / Penambahan Elaun

Assalamualikum..
Lama aku tidak menulis disini tapi hari ni aku terpanggil untuk memberi secebis coretan berkaitan isu tengah panas dibahaskan diantara kakitangan awam.  Ye ianya ada kaitan dengan pembentangan baudjet yang baru lalu.  Rata-rata kita dengar di  media TV mengatakan mereka telah berpuas hati dengan pembentangan tersebut tetapi sebenarnya ada juga dikalangan PEMIKIR KECIL yang sebenarnya sedang bertelagah mengeluarkan andaian-andain yang ada'relevan'nya dengan isu semasa.

Aku berterima kasih dengan kerajaan yang telah bersusah payah mengeluarkan budget sedemikian yang terpaksa membuat timbangan dan ukuran bagi memuaskan hati lebih 26 juta rakyat.  Mungkin beratus atau beribu jam diperuntukan bagi menjayakan badget tersebut.  Sebagai kakitangan awam aku hanya berminat dalam isu yang berlingkaran dalam lengkaran kerja aku sahaja.  Memang benar aku rakyat Malaysia dan semua yang dibentangkan adalah juga hak rakyat macam aku tetapi hari ini aku hanya boleh komen apa yang  terlibat dengan aku secara langsung.

Perihal bonus aku tidak akan komen sebab sebagai 'anak' berapa juga 'ayah'nya beri kita patut bersyukur tapi aku gusar berkaitan perkara yang lain-lain.  Isu berkaitan penambah baikan perkhidmatan dalam Kerajaan.  Tiada penerangan berkaitan elaun perumahan, COLA, dan lain-lain.  Aku berkhidmat di Kuching dan Wilayah asal aku adalah Pulau Pinang.  Aku hampir di istihar bankrap bila aku berpindah ke Sarawak.  Aku datang bersama anak dan bini aku keluaga aku kini seramai 7 orang.  Gaji aku yang hanya RM 3600 dan seorang bekerja wah... marilah cuba datang ke Sarawak kalau cakap besar boleh manage.

Jumlah elaun aku terima tambahan adalah RM 900 dan korang tahu berapa harga sewa rumah di Kuching? Rumah dengan 3 bilik mencecah RM 800 kecuali di luar kawasan (agak jauh) kos barangan tak payahlah aku nak bicarakan. Berbaki lagi RM 200 dan baki itulah yang terpaksa di gunakan untuk menampung perbezaan  kos hidup di Sarawak.  Tak malu aku katakan disini ada masa-masa tertentu aku dan keluaga terpaksa bergantung kepada mee segera.

Dengan anak yang sedang membesar dan sedang belajar wah aku dan keluarga ku sebenarnya sengsara tapi kerana telah menangani surat aku janji tak boleh buat apa lah...cakap banyak pun tarak guna.  Rungutan aku pihak atasan untuk kembali ke Wilayah asal aku sering disambut dengan kata dua "kalau nak senang berenti kerjalah".

Seorang kawan terpaksa berpindah ke Bintulu lagi teruk.  Seminggu di sana  terus merungut apabila didapatinya sewa rumah mencecah RM 1000 dan satu hari belanja untuk sarapan makan tengahari  mencecah RM 15.00 elaun yang diterima adalah sama banyak dengan aku terima.  Dahlah bidang tugas terpaksa berada diluar pejabat selalu.

Tanpa penstukturan semula elaun ni memang yang berkhidmat di luar seperti kami akan sengsara.  Kadang kala cemburu dan sakit hati juga melihat  rakan di kampung halaman tapi apa hendak di kata kita ada jauh 'orang' datang sekali sekala jadi mestilah tak teringat akan beban kami ni.  Kalau bertanya dengan mereka yang berpangkat tinggi jawapanya pasti tidak sama.... sedih jugalah bila mendengar badget ari tu tapi  sudah ditakdirkan

Jadi jangan korang fikir jadi penjawat awam ni satu yang menyeronokan, terlalu banyak benda yang korang kena korbankan.

Wasalam


Search more info here
Custom Search

Selasa, September 24, 2013

Mengukur Baju Di Badan Sendiri

Sayang benar bila aku hendak menulis hari ini, sayang kalau-kalau aku membuang masa aku tetapi tidak mendatangkan sebarang makna.  Aku dah letih menyampaikan pandangan kepada pihak atasan tetapi kerana kita ni berada jauh dibawah maka tidak ada yang menjadi perhatian.  Tapi dimana lagi tempat hendak aku luahkan pandangan  bagi menghilangkan stress kalau bukan disini.

Pagi tadi di adakan satu latihan dalam Jabatan aku dalam memberi ilmu kepada kakitangan.  Pendekan cerita latihan adalah berkaitan penggunaan Alpha Method dalam menjalankan tugas Jabatan.  Dalam perbincangan timbul satu dua permasalahan yang dibangkitkan dan  ianya sangat tersusk bila ada perkataan berunsur yang menyebut "orang lama tidak betul'.

Isunya kecil bagi aku kerana secara normal understanding boleh kita selesaikan tapi masalahnya Jabatan ingin meninggikan standard tanpa membekalkan kemudahan yang setimpal dengan standad yang ditetapkan.  Isunya hanyalah berkaitan mengekalkan sample di dalam bekas bersuhu 4 C.  Yang menjadi isu sebenarnya adalah adakan equipment yang dibekalkan mampu mencapai ke tahap tersebut atau bagaimana nak ukur suhu di dalam bekas penyimpanan?

Pertelingkahan masih dan terus berlaku bagi menegak benda yang amat sukar sekiranya menggunakan peralatan standard China untuk mematuhi standard USA.  Kalau dah Jabatan ingin menggunakan standad sedemikian maka carilah peralatan yang setimpal tidaklah kakitangan bertelagah sesama sendiri.  Dan uintuk orang baru Jabatan ni tak payah nak peningkan kepala dah kita diberikan peralatan sedemikian maka guna lainya kita serahkan kepada takdir.  Yang penting kita kena faham sampel kena di simpan pada suhu 4 darjah, air membeku pada suhu 0C dan mula mencair pada suhu 4C jadi cool boc kita boleh diterimalah.....

Aku tak taulah APHA biasanya di gunakan sebagai basic guide tapi yang lebih detail adalah garispanduan yang ditulis secara lengkap dan terperinci yang mengambil kira pekara yang tercatat dalam APHA tersebut contohnya disebalik APHA sebenarnya USEPA ada garis panduan yang lebih detail.




Search more info here
Custom Search

Isnin, Jun 10, 2013

D4I dive comp for sell

Search more info here
Custom Search
FULL SET SUUNTO D4I DIVE COMP 
FOR SELL RM 1500.00 


FULL SET
NEVER USE YET
NEVER REGISTER YET
BOUGHT AT RM 2K ++
WHY?  tell the truth i not sure how to use.  Bought through internet does not have training.
For Kuching Buyers you may see your own.
SMS me 0124970952 for futher info... donot call  coz my phone set to reject call not in list.



Selasa, November 20, 2012

Jom Design Interior Rumah Anda


Style your Veo.

Calling all Interior Design fans! Loved playing The Sims because you could build your dream house and style it your own way? Here’s your chance to design your dream apartment in your very own virtual space!

Get creative and start furnishing your very own Virtual Veo now – with all kinds of decoration and furniture, you can start playing stylist to the swankiest luxury apartment in Klang Valley.
Watch The Apartment Style Edition show – co-created by Sime Darby Property on Astro StarWorld Channel 711, answer questions on the show, and unlock premium items to style your Veo! hurry, there are prizes to be won including furniture vouchers, LED TV, and paint packages by Dulux!





Search more info here
Custom Search