Khamis, Ogos 27, 2009

Pemberian Wang Subsidi

Minggu lepas aku menghadiri satu Seminar berkaiatan penggunaan tenaga dan disitu aku terkejut kerana berlaku sedikit petengkaran antara penceramah dan peserta. Isunya bila di katakan kemungkinan kerajaan perlu menarik balik pemberian subsidi minyak. Mungkin kerana khuatir tentang kuasa pembelian dan inflasi peserta terus bangun dan menentang. Bagi kedua-dua reson yang diberi baik oleh penceramah atau pegawai tersebut adalah betul tiada salah nya tetapi kalu kedua-dua hendak diteruskan kita perlu mencari satu kaedah perlaksanaan yang tepat dan tersusun.

Dengan pemberian subsidi,
Berapa banyakkahsubsidi yang dikeluarkan kerajaan untuk rakyat Malaysia ? tujuan sebenarnya subsidi adalah ingin mengurangkan beban rakyat Malaysia dan memberi / menyalurkan bantuan kepada rakyat miskin, betul atau tidak? Subsidi minyak dikatakan mencecah berpuluh bilion ringgit setahun, subsidi gula, tepung dan lain juga berbilion ringgit. Kalau kedua dua suabsidi ini ditarik balik sudah tentu harga barang tersebut akan naik, ini akan membebankan rakyat terutama rakyat miskin.

Cuba kita fikirkan sedalam-dalamnya isu ini. Cuba fikirkan berapa banyakkah keluarga miskin? Rakyat malaysia adalah 23 juta orang dan dikatakan kemiskinan tegar adalah 5 % in bermakna lebih kurang 2 000 000. Kalau satu keluarga purata 6 orang bermakna lebih kurang 300 000 yang di kategorikan sebagai miskin tegar. Persoalan aku berapa banyakkah dari nila sabsidi tersebut yang dikatakan mencecah 3 bilion tersebut sampai kepada keluarga miskin ini? Rata-rata mereka ini tidak mempunyai kereta 3-4 buah paling kuat pun motosikal jadi berapa banyak dari subsidi tu yang mereka rasa? berpa banyakkah yang mereka guna minyak setahun dan berapa banyak yang merka beli gula atau tepung?

Yang pastinya subsidi tersebut sebenarnya menguntungkan kepada mereka yang kaya dan penjenayah yang sering menyeludup keluarsubsidi tersebut. Jadi kita akan kerugian dan matlamat sebenar pemberian subsidi juga tidak kesamapaian. Adakah kamu mahu wang yang patut kita gunakan untukk rakyat akhirnya lesap begitu sahaja. Berapa ramaikah mereka yang miskin kini akan terus menjadi miskin walaupun kerajaan membelanjakan berbilion ringgit untuk di beri samarata ?

Kalau ditarik kembali pemberian Subsidi
Yang pertama impaknya, harga barang akan naik. Orang kaya atau berpendapatan sederhana mungkin akan melompat kerana harga minyak naik tapi orang miskin tidak kan merasakan secara terus tetapi Harga barang dinaikkan disebabkan kos penghantaran barangan dinaikan semua rakyat akan merasakannya lebih lagi yang miskin. Tapi masa ini semua akantidak merasakan kekayaan negara betul tak pada peringkat ini boleh ikatakan sama adil miskin dan kaya tidak akan merasakan apa-apa kekayaan negara.

Tapi kelebihanya.. Orang asing, pendatang serta penyeludup tidak akan mengambil kesempatan keatas barangan bersabsidi dan negara tidak rugi, kita tidak akan rugi. Kau orang mungkin tidak setuju kerana harga barang akan naik 200% inflasi mungkin naik berpuluh- puluh kali ganda..

Aku ni matematikni kurang bagus sikit, cuba korang bahagikan jumlah subsidi yang di selamatkan dibahagikan dengan bilangan raktay Malaysia seorang akan dapat berapa? Kalau tak salah aku kerajaan tidak mengeluarkan subsidi dan sebaliknya di berikanbantuan kepada semua rakyat,rrakyat Malaysia boleh mendapat bantuan bulanan RM 1000.00 sebulan. Tapi tidak semestinya nilai tersebut di berikan kepada rakyat kerajaan boleh mengagihkan kepada rakyat mengikut pendapatan masing-masing, selebihnya boleh digunakan untuk pembanggunan negara.

Benda ni sebenarnya sudah dipraktikan seluruh dunia tapi terpulanglah. Bagi aku kalau kerajaan nak tarik sabsidi aku akan setuju dengan syarat kerajaan dapat mengagihkan wang tersebut dengan adil bagi meringankan beban rakyat.
Yang kaya tu inilah masa nya korang bantu orang miskin yang selama ini
korang ambil haknya...

Sabtu, Ogos 22, 2009

Please important .. read this


Improved Quality of Life through Sustainable Environmental Management

Energy and the environment are essential for sustainable development. Biodiversity, for example, is essential for the functioning of ecosystems and supports the provision of essential ecosystem services. The poor are disproportionately affected by environmental degradation and lack of access to clean, affordable energy services, and are also the most vulnerable in the face of climate change. Environmental issues are also transboundary as climate change, loss of biodiversity and ozone layer depletion impact the entire global community and cannot be addressed by countries acting alone.

In Malaysia, environmental issues and natural resource management are coordinated through the Ministry of Natural Resources and Environment (NRE). To enhance integrated land use planning, a National Physical Plan (NPP) 2005-2010 was adopted, and improved standards and indicators for land planning and natural resource management have been implemented. The National Biodiversity-Biotechnology Council (NBBC) was established to coordinate efforts for the conservation and sustainable utilisation of biological resources. Since the December 2004 Asian Tsunami, there has been increased focus on the conservation and rehabilitation of coastal natural resources, especially mangrove forests, and more attention is being put on linking land management and planning with climate change. read more

RAMADHAN DATANG LAGHI.... KITA SEMAKIN TUA

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN DAN SYAWAL....

MOHON AMPUN DAN MAAF KEPADA SEMUA SECARA TERANG ATAU SECARA DIAM DOSA YANG AKU TELAH LAKUKAN

Isnin, Ogos 17, 2009

Pengurusan Sumber Tenaga

Sebenarnya aku sendiri tidak berapa faham tentang sistem pengurusan Jabatan-Jabatan Awam. Terlalu banyak Jabatan sehingga kita sendiri tidak berapa af tentang fungsi dan tugas sebenar Jabatan-Jabatan yang ada. Ada suruhanjaya, ada Jabatan, ada Pejabat, ada GLC dan banyak lagi. Pening gak oiii..

Tapi aku cuma nak komen sedikit dalam pengurusan sumber manusia (mungkin hanya terpakai di Jabatan Aku sahaja) yang aksa sedikit pincang dan terbabas dari landasan MODEN MANAGEMENT. Aku tak tau dimana kepincangan ini berlaku samada di Pejabat atau Jabatan atau mungkin juga di JPA atau SPA entahlah sebab aku bukan di 'level' Pengurusan.

Kalau kita baca hampir semua buku pengurusan ada menyatakan benda yang hampir sama iaitu pemgurusan sumber manusia amat penting bagi memastikan sesuatu organisasi itu dapat bergerak dengan sempurna. Antara pekara yang penting dalam pengurusan sumber manusia adalah:

Carta organisasi
Nama Jawatan
Pemberian tanggung jawab (specifikasi tugas)
Gaji / Upah
Kenaikan pangkat
Latihan

Perihal gaji dan nama jawatan mungkin tidak dapat aku bincangkan disini tetapi aku cuma ingin komen kepada 3 pekara yang lain tu.

Carta organisasi- sebenarnya menunjukkan aliran komunikasi di dalam Jabatan dan juga menunjukkan bidang tugas serta kedudukan seseorang pegawai. Ianya melambangkan kekuatan sesuatu organisasi dan memudahkan pengagihan beban tugas. Sepatutnya, satu organisasi atau carta ini perlu disedia mengikut keperluan dan beban tugas sesuatu organisasi dan seimbang di kiri atau kanan seorang pengurus/ketua.

Spesipikasi tugas - perlu dibahagi seadil mungkin mengikut lavel pada carta organisasi serta mengikut kumpulan. Pembahgian tugas biasanya merujuk kepada objektif pembentukan sesuatu organisasi dan polici yag ditentukan. Pengagihan tugas yang tidak sama akan menyebabkan organisasi itu kelihatan senget atau berat sebelah.

Kenaikan pangkat - Ini biasanya kurang enak dikatakan dan amat sukar diulas dalam perkhidmatan awam. Tetapi pakar pengurusan mengariskan kenaikan panngkat ini sebearnya satu sikologi motivasion untuk kakitangan terus menunjukkan kecemerlangan dan menyebabkan penghasilan out put yang lebih baik.

Baru-baru ini Jabatan aku diberi peluang untuk membesarkan organisasi. Wah gembiranya kami yang berada diperingkat sokongan kerana ini mungkin memberi peluang kepada kami untuk mendapat kenaikan dan ramai menunjukkan semangat untuk memajukan diri kami. Tapi ianya menadi impian yang tak kesampaian. Jabatan hanya membesarkan Jawatan diatas dan semua yang di peringkat 41 dan ke atas sedangkan dibawah hanya sedikit sahaja berubah. Struktur menjadi seperti 'diamond' dan bukan lagi piramid.

Disebabkan perubahan itu lebih ramai 41 di ambil dendirinya 51 dinaikkan ke JUSA. Aku dengar ada pegawai 41 dinaikan ke 48 dan sebagainya dan mendapat back dated sehingga berpuluh ribu ringgit. Ada juga yang baru bertugas 5 tahun juga dinaikan pangkat dan ada yang kurang 3 tahun juga mendapat kenaikan tersebut.

Sedanagkan masa itu kdi peringkat sokongan masih memerhati dengan harapan yang diatas memberi sedikit durian runtuh tbut kepada kami tapi mimpi tinggal mimpi. Dalam ratusan pegawai 27 hanya, 2-4 orang sahaja yang mendapat kenaikan ke 41 dari puluhan jawatan yang diujudkan melalui KPSL. Jawatan 32 dan 38 hanya diisi selapas 5 tahun program tersebut dan tiada back dated pun...

Gaji memang penting tapi bagi akku yang utama adalah isu pembahagian kuasa dan tugas. 5 tahun struktur tidak stabil dan pemberian tugas yang tak seimbang menyebabkan Jabatan terumbang ambing dan buktinya dalam masa itu juga berlaku kecaman yangbetubi-tubi terhadap Jabatan aku di media masa. Pihak pengurusan menghentam kami dibawah kerana tidak membuat tugas dengan sempurna tapi:

1) Mereka yang membuat susun atur yang tidak sempurna.
2) Mereka juga tidak memberi peluan pegawai lama untuk dinaikan pangkat dan mengambil pegawai baru yang kurang berpengalam dengan alasan pegawai 27 (diistilah pegawai lama) sering membawa masalah.
3) Bila kemasukkan pegawai 41 baru kami pegawai(27) diarah untuk melatih mereka sedangkan kami tidak ayak untuk jawatan tersebut.
4) Proses kenaikan pegawai 27 kepada pangkat 32 dan 38 makan masa hampi5 tahun menyebabkan jawatan tersebut kosong dan tidak dipegang.

Persoalan aku:
1) Kenapa harus bersikap zalim kepada orang berkhidmat kepada kita?
2) Kenapa harus diisi pegawai 41 terlebih dahulu dari peringkat sokongan, bukankah kami yang menjadi'front officer' yang memikul tanggung jawab jabatan patut jawatan ini perlu di terlebih dahulu kalau pejabat mementingkan produktif. Dan apa yang terjadi seolah-olah jabatan melakukan semata mementingkan poket sendiri, poket mereka yang diatas.
3) Salahkah untuk memeberi peluang pegawai yang berkelulusan diploma memegang jawatan lebih tinggi spt 41 sedang pengalaman setengah pegawai 27 tu menjangkau 20 tahun?
4) Apakah rasionalnya masa tu kami dikatakan tidak layak memegang jawatan 41 dan sebaliknya diarah mengajar pegawai 41 yang baru masuk


dan persoalan terakhir...
Salahkan kami untuk memberontak sedikit bagi menunjukkan sedikit kepincangan pengurusan itu menyebabkan akibat yang ketara. Salahkah kami secara beramai-ramai ingin meninggalkan Jabatan ke Jabatan alin sekiranya jasa dan apa kami didalam Jabatan sendiri tidak pernah diiktiraf oleh Jabatan sendiri. APAKAH SALAH KAMI SEHINGGA JABATAN BERLAKU ZALIM KEPADA KAMI? Semoga allah memablas apa sahaja yang kamu lakukan..
.

Ahad, Ogos 16, 2009

Kelayakan ke? atau Hak? Anugerah ke?

Aku tidak minta sesiapa mengiktirafkan aku sebagai seorang pegawai yang cemerlang kerana aku tahu, bukan mudah mengenal sebiji permata di dalam ratusan serpihan kaca dan hanya Jauhari yang mengenali Manikam. Aku tak kisah kalau orang tak mengiktiraf aku sebagai pegawai cemerlang. Apa-apapun permata akan terus berkilau kalau dijaga tapi kaca tidak mungkin kalau aku di anugerah sedemikian dhi performance tak baik teruk jugak kan. Kita tetap akan tahu siapa kaca , siapa permata yang sebenarnya. Yang aku minta hanya HAK aku, tak perlulah naik ke pentas atau diraikan kerana cukuplah kalau tuan bagikan hak aku... yang cemerlang tu biarlah dianugerahkan kepada sesiapa yang tuan suka atau mahu


Aku rasa ungkapan ini yang hendak aku katakan kepada pengarah pentadbiran Jabatan aku. Aku sangat-sangat letih dengan apa yang ditadbirkan dan keputusannya diambil. Dalam blog aku yang terdahulu aku ada ceritakan perihal kenaikan pangkat aku. Aku diberi pemangkuan jawatan baru (32)dalam surat katanya tempoh hanya 6 bulan selang beberapa hari aku dapat keputusan PTK aras 4 ini bermaksud aku layak untuk diberikan pergerakkan gaji, jadi ini mungkin rezki aku datang dua.. dalam satu masa aku bersyukur sangat.

Setelah 6 bulan aku tak dapat keputusan pengesahan Jawatan aku lalu aku 'call' lah tu. Aku bercakap bahagian sevice katanya dia sibuk sangat, terlalu banyak kerja tak sempat nak pnggil meeting. Aku ingin menyahut cabaran PM untuk terus memajukan diri jadi aku mohon untuk menghadiri PTK 32 semoga bila aku confirm aku boleh sekali lagi di nilaikan untuk pergerakkan gaji.

Tapi sayang dan terkejut nama aku tidak disenarai sebagai calon lalu aku call lagi HQ.... jawapanya aku tak boleh ambil PTK 32 sebab tak confirm. Aku lawan balik kata aku tempoh yang dinyatakan dalam sutar pencalonan tempoh 6 bulan sekarang dah lebih patutnya saya dah confirmlah... sekali lagi dia jawab syarat kena confirm. Okey dah tak boleh Aku kataktulah masuk dalam calon TK2 (27) sebab aku dah lulus TK1 dia jawab lagi tak layak sebab pergerakan gaji TK1 belum ada. Tahu sakit hati aku masa tu... okeylah aku akur menunggu.

Akhirnya aku confirm selepas 16 bulan dan terlepas 2 PTK yang bestnya dia back dated jawatan tu dari hari aku mula memangku. Aku juga tidak dapat pergerakan gaji untuk TK1 sebab prestasi aku tak capai tahap dan aku juga tidak dapat membuat sebarang rayuan. Yang pasti kalau aku merayupun pasti akan dianggap sebagi derhaka dan banyaklah hal yang aku akan hadapi. Kau tengok berapa rugi aku...? Baru semalam aku dapat email katanya sekarang pegawai dalam pemangkuan boleh menghadiri peperiksaan PTK jawatan yang di pangku... aik dulu tak boleh...

PELIK AKU KENAPA BOLEH BERUBAH? APA PUNYA PESEN PENTADBIRAN NI? AKU CHECKLAH KAT HQ GENG AKU DAN AKU DAPAT TAHU RUPANYA TIADA LAGI PEGAWAI DIBAWAH (38) BERSTATUS MEMANGKU CUMA ADA (44) KE ATAS.... KORANG NAMPAK APA RASIONALNYA?

Sabtu, Ogos 15, 2009

APA NAK JADI DENGAN MALAYSIA NI

Dulu Jabatan yang paling di hormati tercabar dan di kutuk lepastu Jabatan Polis mendapat tamparan hebat tidak kurang juga Jabatan lain termasuk Jabatan tempat aku bertugas dan baru-baru ini SPRM pulak menjadi sasaran. Apakah puncanya sebenarnya, adakah ini berpunca dari polisi kerajaan terdahulu yang hendak sangat ketelusan?

Aku tidak suka nak komen segi politik tapi beberapa soalan yang ingin aku ajukan sebelum kamu bersemangat untuk menyalahkan mana-mana Jabatan atau Kerajaan. Kita kena dalu berfikiran terbuka untuk mengupas pekara ini. jangan terpengaruh dengan kata-kata orang kerana apapun keputusan kita sepatutnya dari diri kita bukan dari orang luar.

1) Kenapa pekara sebegini hanya timbul apabila ia berkaitan dengan siasatan yang melibatkan orang politik? Apatah lagi yang melibatkan pembangkang? Yang kes di terengganu tu tak pula di bisingkan?

2) Kenapa bila kes ahli politik tak boleh di tangkap? sedangkan kes melibatkan polis serta kakitangan kerajaan yang hanya melibatkan 10 sen 20 sen terus di humban ke dalam lokap walau belum ada bukti kuat? Tak de lak PKR/DAP/PAS mengamuk? Kenapa perlu takut kalau tak bersalah?

3) Kenapa satu kes salah guna kuasa tapi di kait kes bunuh Altantuya? pelik gak kalau kerajaan berkuasa sehingga begitu lebih baik dia arahkan bunuh semua musuh politik dia yang banyak mulut. Kenapa dia suruh orang bunuh pegawai yang tiada 'nilai'?

4) Kalau semua perbuatan kakitangan tak betul siapa yang betul? Dia ingat semua kakitangan awam tu masuk pati kerajaan ke? tak de kakitangan awam yang pangkah pembangkang ke? Kalau kakitangan awam tu tak jalankan tugas apa pula yang dia orang ni kata? Bukankah mereka ahli parlimen dan mereka jugalah yang mendengar pembentangan undang undang dan merekalah antara orang yang menjadi tulang belakang melulus sesuatu undang-undang.

Kalau terusan sebegini teruklah negara, jangan politikan tugas kakitangan kerajaan. Politik tumpukanlah pada tugas politik biar kami jalankan tugas kami. Kalau asyik dipolitikkan susahlah kakitangan hendak menjalankan tugas. Yang becakap tu usemuanya bijak pandai dan berlatarbelakangkan undang-undang tapi bila bercakap macam orang tak reti apa satu.

Agak-agaknyalah kalau mereka semua ni memerintah, mereka akan berhentikan semua kakitangan sebab yang ada sekarang semua tak betul semua tak reti buat kerja. Kalau semua pegawai tu buat tak betul pastilah MALAYSIA ni dah jadi tunggang langang. Aku tengok taklah teruk sangat cuma masalah utama benda tu telibat dengan politik. Kalau dah semua salah habis nak jadi apa ngan MALAYSIA ni?

Selasa, Ogos 11, 2009

Kita Kerja Kenapa?

Pelik tak bagi korang dalam sektor awam.... Penggunaan perkataan BOSS masih berleluasa. Kaedah pengurusan moden telah di bukukan sejak pemulaan abad ke 21 ini bermakna dah lebih 100 tahun tapi kita masih menggunakan kaedah pengurusan kuno

BOSS always.... "betul" hahahah.. berapa betul is betul if you is the boss dont forget u also human being dan sifat manusia tidak pernah sempurna..

cuba korang kira beban kerja ini:

Pejabat aku masa tu ada 18 pegawai
Pejabat juga mempunyai 3 buah kenderaan bagi tujuan tugas Jabatan yang terpaksa dikongsikan kepada 18 orang pegawai sama rata
Bagi menjalankan satu tugas rasmi kamu memerlukan masa lebih kurang 3 jam
Perjalanan yang pelu dari satu tugasan ke tugasan yang lain adalah minimum 1 jam
Berapakah bilangan tugasan yang mampu dibuat oleh seorang pegawai dalam masa 1 Bulan? (masa tu kerja 6 hari seminggu)

Aku buat kiraan Optimum out put seorang pegawai dgn faciliti yang ada adalah 13 tugasan sebulan. Aku maklumkan kepada BOSS dengan pengiraan kasar
Tapi boss kata 50 tugasan. Katanya kalau seorang hanya mampu membuat 13 tugasan bermakna dia hanya kerja 5 hari sebulan beliau persoalkan yang selebihnya buat apa?

Aku jawab "buat tak tau" HAHAHHAHAHA! aku kata optimum out put adalah 13 tetapi kemampuan mungkin lebih. Kalu mau lebih... pejabat patut mecari alternatif lain dengan menambah faciliti dan tidak adil bagi pegawai di berikan load yang tinggi tetapi kemudahan tidak cukup. Mungkin dia merasakan aku telah berlagak pandai akhirnya aku dapat markah prestasi 63-73 hujung tahun selama 4 tahun berturut-turut. Di Mysia ak rasa aku seorang sahaja mendapat anugerah sedemikian rupa.. HAHAHHA.

Tapi aku Percaya pada satu perpatah yang ayah aku sering bisikkan pada aku.KITA DIBAYAR GAJI BUKAN UNTUK BEKERJA. TAPI KITA DIBAYAR ATAS TANGGUNG JAWAB YANG DIBERIKAN KEPADA KITA. KALU KITA AMANAH TANGGUNG JAWAB AKAN SENDIRINYA MEMBUAT KITA BEKERJA jadi aku terus bertugas untuk melaksanakan tanggungjawab aku setakat aku mampu sebab aku bukan bekerja dengan ORG bergelar BOSS tetapi dengan kerajaan. Kalu dia tidak melaksanakan tanggungjawabnya bagaimana aku nak mengikut arahannya...

Alasan Dan Reason

Before joined government I used to worked in Factory as Microbiologist my paid that times bater than government. I left because, daddy allways said (because he was an army)" kita melayu negara kita perlu jasa dan pengorbanan orang melayu dalam kerajaan" so in 1995 I joined government well suprised! semua dah berbeza... TERBALIK.....

Bodek menjadi resmi pegawai, excuse become reason, idea become "nak tunjuk pandai"... Work load tidak distribute..yang pandai atau tahu buat kerja maka dialah akan jadi sasaran menjadi "BALACI" hahahah tapi tak semuan. Jabatan U all bagus kan..? lain padang lain belalang. Aku percaya semua kakitangan kerajaan yang pernah bekerja swasta sebelum join kerajaan akan bersetuju dalam pekara ini.

Aku sedar ini satu masa dulu di Pejabat lama aku, one day tu the boss call me to give a task and asked me to complete it by 1 weeks. Terus aku jawab sorry with my work load i might need at least 2 weeks but i can promise it completed by 3 weeks. Dia jawab banyak alasan dan memberi task tu seorang pegawai lain yang mengaku boleh buat dalam masa seminggu. Aku sedikit kecewa masa tu apatah lagi boss pandang aku semacam.. nevermind.

After aweeks the officer did not completed the task, the boss asked.. she only replied boss janji.. minggu depan siap... Minggu berikut boss datang lagi and she start given reson similar to mine at first and peliknya boss tak pandang serong lak tak jeling.. and finally the task only completed almost a month time. See what did i said in the firs time....? So his the boss. At the and of the year she got those cemerlang things ... GEEEE thanks boss appreciate that.

IS IT HAPPEN IN YOUR PLACE? WHICH IS REASON AND WHICH IS EXCUSES.

Isnin, Ogos 10, 2009

Government Pollicy in the Making?

Lets try writting in english


PM ask goverment officer to improved thier english.. well thats my problem not even like this english thing.. how ever lets try

Im adore our previous Tun DR. Mahathir the way he thinks and the way he created the overall Malaysian policy, By reading the wawasan 2020 you can understand the writter is well studied person. No body may think like him every thing is explained briefly although its not under his duty. Hecan wrote from economic, sosial saince and technology. ...
fuh tergeliat lak aku nak menulis ... tukar bahasa melayulah


Sebelum ini aku juga ada menulis berkaitan polisi kerajaan yang menjadi persoalannya siapakah yang membuat polisi, samada pollitician atau technical experts. Sekiranya politician yang mengariskan polisi tersebut adakah ianya mendapatkan maklumat yang tepat dari bahagian yang terlibat. Sebaliknya, sekiranya ianya dicadangkan oleh bahagian teknikal .. adakah politician akan faham sebenar-benarnya apa yang dimaksudkan.

Terima kasih kepada Kerajaan kerana membenarkan aku menghadiri kursus di Jepun dan aku ada mempelajari sedikit tentang kaedah yang digunapakai disana. Jepun sebuah negara maju dan berpuluh kali ganda dalam kontek keluasan serta bilangan rakyatnya jika dibandingkan dengan Negara kita. Tetapi Jepun hanya ada 9 buah kementerian untuk mentadbir negara tersebut.

Aku berpeluang untuk bertanya kepada penceramah How you manage your contry like that? Jawabnya.. dulu Jepun pernah mempunyai 23 buah kementerian tetapi mendapati ianya amat sukar kerana lebih banyak kementerian menimbulkan lebih banyak pertindahan kuasa dan tugas menyebabkan pentadbiran menjadi kucar kacir (caca-marba). Dengan kaedah ini juga Jepun juga lebih mudah membuat polisi serta memudahkan tugas penyelarasan serta perlaksanaannya.

Sistem pentadbirannya juga berbeza dan Malaysia mungkin tidak mampu mengekori jejak Jepun kerana di Jepun hanya ada dua parti sahaja jadi isu perkongsian antara parti komponent tidak timbul. Kerajaan persekutuan sebenarnya bertugas memabangunkan negara dengan mengujudkan polisi-polisi berkaitan pembangguan yang menjadi hala tuju pembanggunan negara (aa-ala wawasan 2020)
aku lihat Jepun sebenarnya mencuri idea Malaysia iaitu idea TUN yang memperincikan langkah pembanggunan dengan jelas dan tertib serta menyeluruh


Polisi tersebut akan digariskan setiap 5 tahun dan ianya adalah wajib dilaksanakan. Polisi yang di gubal menjadi undang undang dan setiap province (wilayah) wajib mematuhinya dan menjalankanapa yang diamanakan dalam polisi tersebut. Ketua dalam setiap wilayah adalah wajib untuk menyimpas semua rekod berkaita perlaksanaan dan datanya akan dikaji semula bagi tujuan penambah baikan setiap 5 tahun.

Kejayaan Jepun mungkin boleh dikatakan berlandaskan kepada faktor berikut:
1. Sistem politik
2. Polisi yang sentiasa dikaji dan diperbaiki (bukan setakat diperbaharui)
3. Data yang tepat dan lengkap
4. Tanggungjawab, kerja sama, objektif serta peruntukan kewangan.

Malaysia juga semakin maju dan mungkin perlu mengkaji semula kejayaan sistem pentadbiran JEPUN dmungkin boleh mencedok sedikit kaedah yang digunakan. Wawasan 2020 aku rasa dah di terangkan dan di tulis 10 tahun lalu tapi bagaimana keberkesanan, kejayaan dan langkah pembaikan tidak dijelaskan. Aku takut "setiap kali air bah setiap kali pantai berubah

Ahad, Ogos 09, 2009

Keutamaan Yang Tidak Seimbang

Aku terima pekeliling kerajaan berkaitan pemberian kmudahan alat komunikasi yang keluarkan oleh kerajaan. Anatara lain kerajaan telah bersetuju untuk memberi kemudahan pembelian alat komunikasi serta pembayarab bil kemudahan tersebut kepada pegawai kerajaan. Tahniah kerana kerajaan telah menyedari akan keperluan tersebut. 10 tahun lalu aku pernah mencadangkan kepada pengarah aku di Penang untuk membekalkan alat komunikasi (pada masa itu CLIE) bagi tujuan memudahkan kerja dilapangan dan mengurangkan masa bertindak dan laporan tetpi Jabatan tidak ada kewangan - alasannya

6 Tahun lalu setelah sistem MMS dan GPRS di perkenallkan di Malaysia aku sekali cadangakan kepada Jabatan untuk memberi sedikit peruntukkan pegawai bagi memudahkan merreka melanggan sistem tersebut agar mudah pegawai dilapangan menyalur maklumat kepada ptasan semasa menjalankan siasatan. Cadangn aku tidak di endahan sebab pengarah tidak tahu keujudan pekara tersebut lalu aku gunakan kaedah untuk menghantarkan gambar lawatan kepada beliau menggunakan GPRS dan MMS- alasannya tiaa peruntukan peraturan.

Beberapa pekeliling perbendaharaan dikeluarkab berkaitan perkara ini seperti
Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 4 Tahun 2009
Pekeliling Perbendaharaan Bil. 4 Tahun 2009 - Peraturan Mengenai Kemudahan
Alat Komunikasi Mudah Alih

Peraturan pemberian alat komunikasi

Dengan arahan ini aku rasa kerajaan telah melangkah kearah sedikit kemajuan walaupun SEDIKIT LAMBAT ini patut di ucapkan tahniah. Tapi telah aku baca dengan teliti akusedar rupanya pekeliling tersebut hanya untuk pegawai peringkat profesional. Hah satu lagi pemberian yang tidak membawa apa-apa keuntungan. Persoalan aku kenapa pgapangkat sedemikian perlu diberi kemudahan pembilan HP dan langganan sevice telekomunikasi.

Bukankah pegawai sedemikian sentiasa berada dipejabat? Siapakah yang sentiasa berada di lapangan? Siapakah yang perlu menggunakan sistem komunikasi untuk menghubungi sesorang? Siapakah yang perlu menyalurkan maklumat dalam keadan segera? Bukankah pejabat pegawai lebih mudah menghubungi atau dihubungi menggunakan alat komunikasi sedia ada spt talepon dan komputer?

Aku bukan berdengki tetapi aku rasa ianya tidak mencapai kepada matlamat sebenar pekelililng. Sebenarnya peralatan telah boleh diperolehi oleh semua kaitangan terutama yang berpendapatan tinggi tapi kenapa perlu diberi kemudahan kepada mereka yang kurang memerlukan
?

Khamis, Ogos 06, 2009

Polisi Kerajaan

Di Malaysia kita ada lebih kurang 28 buah kementerian dan hampir dua ratus Jabatan yang biasanya dipertanggungjawabkan bagi menjalankan tugas serta melaksanakan objektif serta polici Kerajaan. Setiap Kementerian tersebut akan menyeriakan polisi masing-masing. Tapi siapakah yang membuat polisi tersbut? sapakah yang melaksanakannya?

Aku dalam Jaatan kerajaan kekadang aku sendiri keliru bagaimana polisi disediakan dan bagaimana ianya hendak dilaksanakan. Sering menjadi kekeliruan disebabkan polisi kementerian tidak selaras dengan polisi jabatan-jabatan dibawahnya. Aku sering melihat & mendengar tentang pertelagahan (walau tidak teruk) anatara jabatan tentang tugas masing mamsing.

Setiap Jabatan mungkin tidak jelas tentang fungsi dan objektif polisi tersebut disediakan akhirnya jabatan tersebut mengariskan polisi sendiri yang kadang kala berbeza dari yang disediakan oleh Kementerian. Satu persoalan lagi mungkin setengah jabatan tersebutu merasakan polisi terseb tidak selaras dengan objektif pembentukan jabatan tersebut.

Ini yang mengelirukan...adakah:
Jabatan perlu mengikut polis kementerian atau
kementerian perlu mengikut polis Jabatan.

Ahad, Ogos 02, 2009

Tunjuk Perasaan Jalanan

Mungkin ada sesuatu yang kita tidak suka dengan sistem pentadbiran kerajaan sekarang dulu atau akan datang tapi, aku juga merasakan ada sesuatu yang perlu di perbaiki dalam sistem tersebut. Aku memilih dengan cara ini untuk menceritakan apayang aku rasakan walaupun aku tahu cara ini mungkin kurang berkesan kerana kerajaan tidak akan melihat Blog ini, sekurang-kurangnya dengan cara ini aku tidak akan menyusah kan sesiapa atau merosakkan nama baik akku sertara aku

Yang menjadi masalah dan tidak disukai mungkin 'satu' atau 'seorang' tetapi kenapa balasanya dter atau dibalas kepada semua. Apakah kita merasakan kita lebih berkuasa dari yang ESA sehingga ingin membalasnya dengan menghukum manusia yang lain. Jangan jadi MELAYU BODOH yang menurut perintah tanpa berfikir baik buruknya. Aku bukan alim ulama yang boleh mengeluarkan fatwa, tapi aku pegang pada satu hadith rasulullaha (saw)... "TIDAK AKAN BAU SYURGA SESEORANG ITU YANG MEMPUNYAI WALAU SEBESAR BIJI SAWI AKAN SIFAT TAKABUR".. wallahualam apa pengajarannya kalau kamu warak sekalipun kalau takabur dan bongkak ada dalam hati ... nahuzubillah fikirlah kan...

Merasakan diri terlalu besar , taksub dan bangga diri adalah berlawanan dengan sikap yang dituntut oleh islam dan ALLAH.
Bila dah buat salah dengan membuat rusuhan kemudian dibalas dengan tindakan setimpal kamu salahkan kembali pihak berwajib... adakah ini maksud perjuangan. Aku katakan bodoh orang yang amat bodoh berjuang tanpa tujuanyang merancang bebas makan minum dan sedap menghirup udara segar korang merengkok dalam penjara tanpa tujuan. Kemudian hebahkan anggota keselamatan bertindak kasar apa kejadah nak tunjuk simpati pada pengikut yang disumbat kedalam... aku nak tanya kenapa dia galakkan benda buruk tersebut dilakukan? kenapa mereka tidak bersama dalam rusuhan? kenapa mereka tidak berada dalam penjara? dah kamu buat salah terimalah habuannya ...

Tak kiralah siapa yang memerintah samada pas, umno, mic, dap.. polis tetap akan ada dan undang-undang tetap ada dan tindakan sama akan diambil sekiranya berlaku kenapa mesti menyalahkan orang yang menjalankan tanggung jawab. Mereka telah dibayar upah menjalankan tanggungjawab dari duit cukai yang dikutip dari kita. Kalu mereka tidak melakukan pasti adayang persoalkan makan gaji buta lebih teruk lagi akan dipersoal diakirat nanti. Yang ada dalah JAIL tu ingatlah yer ..surah al baqarah yang bermaksud.
"...aku turunkan bala bencana atas perbuatan manusia itu sendiri agar dia insaf..."

Wahai orang melayu dan orang Malaysia sedarlah berpuluh tahun kita hidup aman.. jangan ketidak samaan fahaman politk kita jadikan medan peperangan sehingga kita tidak sedar pemusuhan kita tidak menguntungkan kita sendiri sebaliknya individu. Politik bukan dijalan-jalan raya di tempat awam... politik ada tempat perjuangannya

BODOH sangat BODOH.. konon berjuang ryat.. tapi merosakkan rakyat.
Bodoh sangat Bodoh.. Baling batu sembunyi tangan
Bodoh memang bodoh.. berjuang untuk mengubah perlembagaan tapi bukan diparlimen

TAPI YANG PALING BODOH YANG MENGIKUT DIBELAKANG TAPI TAK TAHU APA PADAHNYA DIBELAKANG HARI... YANG TAK TAHU APA AGENDA TERSEMBUNYI .. DAN YANG TIDAK TAHU APA KEGUNAANYA...

PELAJARILAH SEJARAH...

NAK JADI JEBAT atau NAK JADI TUAH?
Dua dua nama besar terkenal hingga kini.
Satu memperjuangkan nasib sahabat kerana kecewa dianaiya dan seorang berjuang kerana taat.

Kedua-duanya hilang dari dunia tetapi yang malaun dan perosak bangsa masih bermaharajalela...

Kaedah Kaurantin Selsema Babi

Hari ni dilaporkan kes kematian ke6 berlaku yang disebabkan oleh virus H1N1 di negeri Johor ini menunjukkan wabak tersebut telah merebak dan munkin boleh dikatakan ditahap membimbangkan. Sebab semasa aku belajar dulu , sekiranya wabak telah menyebabkan kematian, peringkat ini akan dianggap sebagai membimbangkan.

Apa yang ingin aku coretkan adalah pengalaman aku semasa di Pulau Pinang, satu masa dulu sewaktu diserang wabak JE. Aku telah menaggotai JK yang ditubuh mengawalselia wabak di peringkat daerah (taklah besar sangat). Semasa perbentangan kertas tindakan, seorang pegawai memaklumkan penyakit/ virus tersebut telah dikesan 5-6 bulan lebih awal sebelum wabak berlaku dan kes pertama jangkitan pada manusia telah dikesan 3 bulan sebelum wabak di ishtiharkan. Semasa perbentangan tersebut juga aku dapati pihak yang membentangkan kertas tersebut belum cukup pengalaman serta belum bersedia menangani wabak tersebut. Oleh kerana masa itu Jawatan aku adalah rendah berbanding pegawai lain aku tak berani untuk mempersoalkan kaedah yang dicadangkan. Walau bagaimanapun aku ada mempersoalkan kaedah pelupusan babi yang dicadangkan kerana ianya benar berada dibawah pegawasan Jabatan aku.

Pihak betanggungjawab mencadangkan kaedah bunuh dan bakar di satu kawasan, dimana lubang besar dikorek dan semua babi akan dilepaskan ke dalam lubang kemudian ditembak. Selepas mati bangkai babi itu akan dilapisi dengan kayu dan dibakar. Aku mempersoalkan kepada yang berwajib, sekiranya berlaku hujan apakah tindakan selanjutnya? dan dengan kuantiti ribuan ekor babi bolehkan dipastikan semuanya terbakar? Jawapan yang aku terima... "sekiranya berlaku masalah kita akan fikirkan kemudian..."

Sekarang berlaku sekali lagi, wabak selsema babi dah hampir 2 bulan sejak pertama kali di kesan di negara barat. Dalam masa negara luar sedang sibuk mencari lagkah kawalan, Kita masih ... "dlm peringkat terkawal". Dua minggu lalu sebuah sekolah di Sarawak, 15 pelajarnya dikesan positif H1N1 tetapi yang aku hairan sekolah ditutup dan pelajar lain diarah pulang kemudian aku terbaca juga di Maktab perguruan dan UITM juga dikesan dan pelajar diarah pulang dan 'sekolah' juga ditutup.

Ini bukan kaedah sebenar yang patut di jalankan. Sepatutnya bagi tujuan kawalan sekiranya satu kes dikesan dikawasan tertentu, keseluruhan kawasan terpaksa dikaurantin. Melepaskan mereka pada masa yang sama sebenarnya memberi risiko merebak kerana virus biasanya akan 'membiak' didalam 'perumah' dalam tempoh 48 jam -7 hari, selepas masa inkubasi tersebut baru mangsa akan menunjukkan simtom penyakit. Pembawa virus mungkin nampak sihat dan pada masa yang sama sekiranya dibenarkan bebas akan menyebabkan penyebaran tanpa tiketahui. .

Dalam hal ini mungkin Kerajaan tidak boleh dipersalahkan secara 100 % tetapi sebenarnya sikap individu itu merupakan penyebabnya. Setiap individu dari peringkat tertinggi sehingga peringkat yang paling rendah. Sikap yang penting diri sendiri, sikap tidak mahu bertanggungjawab, sikap yang degil dan perasaan simpati. Mahu bersikap tegas tetapi ada yang akan memberontak, ingin memberi arahan ada yang tidak mahu bertanggung jawab dan sikap.. "sekiranya berlaku masalah kita akan fikirkan kemudian..."


Walau bagaimanapun sebagai rakyat aku rasa kerajaan patut tegas:
Sikap lebih tegas bagi mengarahkan langkah kawalan yang sesuai.
Menyediakan plan tindakkan yang lebih terperinci dan terang.
Membentuk Jawatan kuasa menangani gejala diperingkat wal wabak dikesan sebelum ia merebak ke peringkat yang lebih teruk.