Selasa, Jun 21, 2011

Menaikkan status guru melalui pemberian insentif dengan ganjaran yang lebih tinggi

 Hari ni aku nak komen sikit berkaitan tuntutan KPPK berkaitan pemberian elaun.

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) yakin kerajaan akan menangani rintihan dan masalah yang dihadapi kira-kira 400,000 guru kelas biasa dan memberikan mereka lebih banyak peluang kenaikan pangka

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng, berkata guru terbabit adalah ‘teras’ pendidik peringkat akar umbi, seharusnya bertenang dan meneruskan tugas murni mereka seperti biasa, dan menyerahkan kepada kesatuan soal perjuangan menjaga kebajikan mereka. .

Nampak gayanya guru di Malaysia dah berubah dari bekerja kerana tanggung jawab kepada bekerja kerana emolumen.  Kalau benar nak duit yang banyak aku rasa tak perlulah mohok kerja sebagai guru.  Tiada kakitangan awam dimana Jabatan sekalipun boleh menjadi KAYA RAYA kecuali yang kurang intergriritinya.


Cukup-cukuplah itu  para guru, memang kita thu pendidikan itu penting tetapi jangan keterlalun sangat.  Telah diberi pelbagai kelebihan tetapi masih belum menampakan kesyukuran.  Cukuplan tunjukan bukti ke profesionalan terlebih dahulu sebelum meminta tambahan.  Kakitangan awam lain juga penting dan berusaha membangunkan negara tapi tidak mendapat apa kelebihan berbanding guru tapi tugas tetap dijalankan.  Ada yang terpaksa menyabung nyawa dan meninggal keluarga berhari-hari hanya unruk negara dengan emoulumen dan kebajikan yang jauh lebih kurang dari para guru.

Cuba guru buktikan tahap profesional dan kualiti perguruan itu terlebih dahulu.  Aku faham ramai yang telah berusaha untuk memperbaiki kualiti pendidik tetapi masih ada guru yang besikap sambil lewa dalam melaksanakan tanggung jawab walaupun kerajaan telah menghabiskan banyak peruntukan kepada pihak guru ini.  Tapi pemintaan KPPK sebenarnya akan dirasai juga oleh golongan yang sambil lewa ini dan golongan yang segelintir inilah akan menyebabkan JNGKITAN penyakit dikalangan guru.

Aku hairan kenapa KPPK sering mengutarakan pemintaan dalam bentuk SOGOKAN kepada kakitangan perguruan tetapi tiada perjanjian yang dibuat oleh pihak KPPK sekiranya pemberian tersebut dilunaskan mutu kakitangan akan menungkat.  Sekiranya tiada peningkatan apakah tindakan KPPK akan ambil kepada guru berkenaan?

Sifat mengajar mengikut mood, menumpukan perhatian pada golongan pelajar elite sedangkan yang ketingalan dibiarkan terus tertinggal tanpa bimbingan,  guru sering menghadiri kursus serta meninggalkan kelas kerana urusan peribadi,  dan banyak lagi.  Kita beharap dengan pemberian emolumen sedemikian diharap tiada lagi rungutan dan permasalahan sedemikian

Kajilah dasar Kementerian ini dan Jabatan adakah semua guru telah berjaya melaksanakanya? kalau masih belum janganlah kita nak minta BMW setelah diberi PERDANA

Dasar



Search more info here
Custom Search

Tiada ulasan: