Sabtu, Julai 10, 2010

Think Out Of Box

The issues raise by our PM. Memang benar sekiranya kita inginkan kemajuan dan kerjayaan  yang berterusan kita kenalah sentiasa merubah cara pemikiran dan cara kita menjalankan tugas.  Sekiranya 20 tahun yang lalu kita perlu kan masa bertahun tahun untuk membina 1 km longkang apakah pada masa sekarang kita masih memerlukan masa sepanjang itu?

Kita perlu berubah ... but for us to change almost 'difficult' kalau kita tidak rasional dan tidak kreatif.  Akku pernah menyaran beberapa pekara kepada pihak pengurusan malah ke peringkat tertinggi.  Nak aku tegaskan di sini saranan aku adalah ikhlas dan telus dari pemikiran aku.  Tapi adilkah kalau disebabkan saranan aku itu, aku dilabel sebagai seorang yang nak tunjuk 'teror' (di rankingkan sebagai terorist).  Seruan PM dan kerajaan aku rasakan sebagai satu saranan sahaja tapi sebenarnya tidak membuah apa makna kerana otak kita masih di 'ambang' kemajuan, konsep ketuanan masih kuat tidak seperti di negara maju cadangan dari individu akan di beri perhatian sewajarnya tanpa mengira pangkat atau status.


Kita masih terlalu banyak memikirkan buruk dari kebaikan.  Kita terlalu takut kalau orang lebih pandai dari kita,  kita akan merasa tergugat bila orang cuba memperbertul kesilapan dan kita lebih rela mengandaikan apajua dari mengadaikan status dan reputasi kita.  Di mana silapnya? siapakah silap?  Kerajaan juga telah memaklumkan kakitangan awam yang gagal untuk memberi prestasi yang baik akan di buang kerja.  Aku cabar korang hari ini sekiranya undang-undang ini lulus jawatan apakan yang akan rapai dibuang?.... tunggu...!

Aku tidak gentar dengan peraturan ini tetapi sedikit keresahan dan kebimbingan aku bila aku lihat sistem pengurusan yang sedia ada boleh menyebabkan ramai  kakitangan rendah menjadi robot atau balachi cum pecachai kerana kelebihan adalah pada jawatan yang tinggi.  Yang di bawah , sekiranya memberi pandangan akan menjadi satu ancaman dan ancaman perlu di neutralised kan... tak begitu?

Mungkin  slogan ini boleh diguna " think out of box but make sure it smaller than your boss box'

Tiada ulasan: