Sabtu, Disember 11, 2010

Gaji Tentera nak Naik Lagi kaki tangan awam LAIN tak Penting ke?



Beberapa bulan lepas aku terbaca di dalam akhbar Utusan Malaysia Keluaran Mei berkaitan kenaikan gaji kakitangan awam.  Berita sedemikian sememangnya di nanti oleh kakitangan awam yang telah lama tidak melihat tangga gaji disemak semula yang biasanya akan dijalankan setiap 5 tahun sekali.  Berita ini menjadi bualan hampir semua kakitangan apabila terdapat banyak lagi berita yang menyokong pandangan dan artikel tersebut seperti di dalam Berita Harian keluaran 20 Mei 2010.

Caritera kenaikan gaji menjadi satu angan-angan kepada kakitangan awam apatah lagi bila PM sendiri melaungkan Malaysia telah menuju kearah Negara Maju dan berpendapatan tinggi.  Laungan yang kelihatan seperti menyokong laporan di media masa tetapi sungguh menyedihkan bila belanjauan diumukan tiada sebarang kenaikan di umumkan bukan sahaja gaji... Bonus pun tarak........

Kaitangan awam selain ATM, Polis dan Pendidikan seperti tidak diendahkan, gaji dan emolument jabatan sedemikian sering di perbaiki.  Kaitangan awam lain sentiasa terbelakang aku dengar di dalam berita malam ini katanya gaji ATM akan disemak, Bulan lepas berita yang sama untuk pendidikan kakitangan awam yang lain bagaimana?

Aku khuatir sakit hati kakitangan awam akan menyebabkan kualiti kerja akan menurun apa tidaknya kita sama-sama berusaha membangunkan negara tapi kenapa hanya 1,2 jabatan sahaja yang mendapat pengiktirafan dan dijaga oleh kerajaan yang lain macam anak tiri...Takut harga naik bila gaji kakitangan naik?  kalau gaji tak naikpun harga barang tetap naik terutama di negeri SARAWAK.






Tiada ulasan: