Sabtu, Jun 26, 2010

Cikgu Ponteng Sekolah

Isu di dalam berita utama malam ini 26 Jun 2010 mengejutkpatah lagi ianya mellibatkan guru sekolah.  Tapi adakah pekera ini betul berlaku? tetapi kenapa yang diwar-warkan di media tersebutnya hanya di Sarawak?  Negeri lain semua cikgunya baik-baik ke?

Aku pernah menyalurkan pandangan terhadap kepercayaan Kerajaan kepada 'anak emas' bidang keberhasilan negara ini.  Sikap kerajaan yang lebih memanjakan cabang pendidikan boleh menyean ap memanjakan dan tidak lagi membolehkan cikgu itu berdaya saing dan boleh membawa kesan negatif.  Cikgu bukanlagi memikirkan tanggung jawab sebaliknya 'hasil' yang lumayan.

Ramai guru dan banyak cerita yang aku dengar diluar sana (mungkin tidak diketahui kerajaan) yang mempunyai perniagaan.  Dari mana modal? emmm 'back dated' (penyelarasan gaji yanruru ini di nikmati ole guru menjangkau sehingga puluhan ribu.  Ada yang menerima sehingga RM 40,000.00.  Rata-rata dengan hasil sebegini cikgu boleh berbangga dan meperbesarkan harta, rumah kereta serta perniagaan.

Seorang guru, telah dapat membina 4 buah kapal (bot) dan sewa untuk tujuan nelayan, guru yang membuat perniagaan MLM terus bergerak,  gudengan kelas tuisyenya, cikgu denan kilang kek, kilang makanan kedai gambar, kedai buku dan banyak lagi.  Bolehkah mereka memberi tumpuan kepada sistem persekolahan satu sesi.....?  Kelas tambahan disekolah sering tidak dapat hadir.. kerja di luar tidak pernah miss.Live At The Troubadour [CD / DVD Combo]

Ini bukan isu dengki tapi keadilan, cikgu telah memperolehi banyak keistimewaan berbanding pegawai kerajaan yang lain tetapi masih ada segelintir yang tidak tahu menghargainya.  Pikirkan mereka yang miskin diluar sana yang berharapkan pendidikan sempurna waris mereka untuk memperbaiki taraf hidup mereka, mendengar isu sebegini pasti menyedihkan.

Tiada ulasan: