Khamis, Jun 24, 2010

Global Warming dan Politik

Negara Malysia telah meula melangkah ke era Negara maju tetapi yang agak mengecewakan  adalah pemikiran kita masih kurang maju.  Akku terbaca isu berkaitan global warming di internet mengenai perjumpaan wakil negara seluruh dunia berhimpun di Conphenhegen bagi memperbincangkan hala tuju persidangan Kyoto.

Ianya telah di hadiri Ngara besar seperti US, India, China, Jepun dan banyak lagi.  Seperti yang diketahui Amerika tidak pernah menandatangani persetujuan dalam pekaraini, sekali telah menggagalkan persidangan tersebut.  Tidak seperti Nagara Jepun mereka talah membuktikan kejayaan mengurangkan pelepasan Gas Rumah Hijau kepada 10% seperti yang diwar-warkan.  Kalau kedua negara itu telah kita ketahui akan komitmennya bagaimana pula dengan Negara Kita?

Yang peliknya kajian dan pendapat ahli sains dalam pembentangan tersebut juga terdiri dari kalangan orang barat dan cendikiawan Negara mereka senndiri kenapa mereka tidak mahu melakukan sebarang perubahan.  Berbanding dengan negara Jepun kerajaan nya lebih komited dan hasilnya sungguh memberangsangkan.
Health (1-year)
Adakah kita negara yang sedang membangun hanya perlu melihat dan mendengar sahaja atau kita perlu mengambil tindakan? Adakah kita perlu menunding kesalah kepada negara lain apa bila isu penebangan hutan dan pembakaran hutan?  Pada siapakah yang harus kita persoal sekiranya berlaku bencana seperti banjir, tanah runtuh kemarau panjang, puting beliung? samada kita perlu persoaal Jabatan Alakitar? atau Jabatan Hutan?, Jabatan Saliran?  Dimanakah letaknya tanggung jawab dalam memastikan ini semua dapat dikawal?


Malaysia mempunyai cita-cita tinggi untuk mengurangkan penghasilan gas CO2 sebanyak 40% (lebih baik dari Jepun) sem tapi bagaimanakah perlaksanaanya?Bila kita bertanya kepada Jabatan yang terlibat yang pasti anda akan mendapat jawapan "kami hanya menjalankan tugas seperti yang di arah".  Tapi memang itulah kebenaranya,  kerajaan sebenarnya milik rakyat dan bukan Jabatan kami kakitangan awam tidak punyai kuasa untuk membentuk kerajaan tetapi Rakyat adalah yang lebih berkuasa.

Perlu ada satu saluran yang boleh membawa suara yang sedemikian sehingga dapat difahami oleh pihak pengurusan tertinnggi sesuai dn menifesto .. Rakyat di dahulukan..Jika anda- anda benar faham akan risikonya aku menyeru anda semua dapat menggerakkan apa jua pertubuan positif yang boleh membawa agenda yang sempurna dan bukan sekadar pertubuhan yang mementingkan politik atau seadar membawa isu yang berkepentingan peribadi atau  organisasi.

Tahap kefahaman kita beritsu ini masih cetek dan kita lebih suka melepaskan tanggungjawab kita pada prang lain.  Kita persoal TV#, TV3 mempersoalan DID,  kemudian DID Persoal Jas dab begitulah seballiknya,  Apa pula tanggung jawab kita? Kami di Jabatan kerajaan hanya membantu anda dari belakang  dengan memberi maklumat  atau sebarang jenis keperluan yang termampu.  Siapa tidak mahu negara ini maju dan selamat kerana kami kakitangan awam juga tinggal dinegara yang sama dengan anda..

Tiada ulasan: