Khamis, Ogos 06, 2009

Polisi Kerajaan

Di Malaysia kita ada lebih kurang 28 buah kementerian dan hampir dua ratus Jabatan yang biasanya dipertanggungjawabkan bagi menjalankan tugas serta melaksanakan objektif serta polici Kerajaan. Setiap Kementerian tersebut akan menyeriakan polisi masing-masing. Tapi siapakah yang membuat polisi tersbut? sapakah yang melaksanakannya?

Aku dalam Jaatan kerajaan kekadang aku sendiri keliru bagaimana polisi disediakan dan bagaimana ianya hendak dilaksanakan. Sering menjadi kekeliruan disebabkan polisi kementerian tidak selaras dengan polisi jabatan-jabatan dibawahnya. Aku sering melihat & mendengar tentang pertelagahan (walau tidak teruk) anatara jabatan tentang tugas masing mamsing.

Setiap Jabatan mungkin tidak jelas tentang fungsi dan objektif polisi tersebut disediakan akhirnya jabatan tersebut mengariskan polisi sendiri yang kadang kala berbeza dari yang disediakan oleh Kementerian. Satu persoalan lagi mungkin setengah jabatan tersebutu merasakan polisi terseb tidak selaras dengan objektif pembentukan jabatan tersebut.

Ini yang mengelirukan...adakah:
Jabatan perlu mengikut polis kementerian atau
kementerian perlu mengikut polis Jabatan.

Tiada ulasan: